perjantai 14. huhtikuuta 2017

Maaliskuun lähijakso 24.-25.3.2017 - eettiset kysymykset opettajan arjessa

Perjantai 24.3.

Boris Fagerström kävi läpi tekijänoikeudet valokuvien ja videoiden käytössä. Hurjan tiukaksi ne on määritelty. Ammattilaisten tulee tietää lainsäädäntö ja toimia sen mukaan, mutta somemaailma on villi ja siellä tekijänoikeuslakeja loukataan mennen tullen.

Linkkejä:
Tekijänoikeus: http://minedu.fi/tekijanoikeus

Tekijänoikeusopas: http://kopiraitti.fi/

Lauantai 25.3.

Lauantain aluksi Lauri Liusvaara kävi läpi vastuita ja velvollisuuksia opettajan työssä.

Lauri Liusvaara:
Opettajana oppilaitoksessa - työhön liittyviä juridisia kysymyksiä
-  Materiaali: Lauri Liusvaara opetuksen juridiikka
-  Oikeudellinen toiminnan perusta:
§  perustuslaki toiminnan perusta monessa kohdassa: tasa-arvo, koskemattomuus, yhdenvertaisuus jne.
§  Rikkooko normia tahallisesti, välinpitämättömyydestä, vahingossa, vaikuttaa seuraamukseen.
§  Opettajan oikeus perehdytykseen, että saa tiedon säännöistä. Esim. jos ei saa laskea mäkeä tielle, täytyy muistaa kertoa uusille opettajille.
§  Vastuu on näyttämisellä.: perehdytyskansio on luettava, perehdytyskansio kuitattava, että on luettu. Esimerkki traktorionnettomuudesta: suurin rangaistus rehtorille, koska ei pystynyt osoittamaan, että ohjeet koneen käytöstä on olemassa. TODISTAMINEN JA NÄYTTÄMINEN JÄLKIKÄTEEN.
§  Oppilaaksi ottaminen: oppilaitoksen tulee olla varma, että oppilas pystyy tutkinnon tekemään (esim. opiskelu suomen kielellä, jos ei osaa suomea), sen jälkeen oppilaalla on oikeus, olisi pitänyt ottaa esille oppilaaksi hyväksyminen vaiheessa, jos on esteitä tehdä jotain oppiselle tärkeitä. Oppilas kokee syrjintänä. Mutta, opiskelijaa ei vain sitten voi päästää läpi.

Kanteluun ja haasteeseen vastaaminen: " On opettajia, joista on kanneltu ja opettajia, joista ei vielä ole kanneltu."
Tallenteet:  Mitä tallenteelle tehdään? Muistiinpanot saa tehdä, mutta ilman lupaa ei saa julkaista
Kun tulee ajatus, että onnistuukohan tämä, asia kannattaa varmistaa. Jos jotain tapahtuu, niin voi sanoa, että kyllä hänelle sanottiin. Jos sinulle tulee ajatus mieleen, tee se, jotta voit todistaa.
Muista ajatus ”Entä jos”. Sinä olet ottanut jotain huomioon, mutta muista syy-yhteys: kun opettaja lähettää jonnekin ja varoittaa, ja jos jotain sattuu, sinä et ole syyllinen. Jos ryhmässä on käveleviä katastrofeja, häneen kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.

Opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Huom! Meillä on ratkaisupakko. Kun kysytään jotain, meidän tulee asia jollain tavalla ratkaista. Kohtuullisessa ajassa tulee vastata. Kiireiset asiat ratkaistava kahdessa viikossa ja ei niin kiireiset kuukaudessa. Esimiehen tehtävä on ratkaista asia.
Jos asiakkaan viestit jatkuvat, mutta asiat on jo käsitelty, voit lähettää viestin, että omalta osaltani kaikki asiat on jo käsitelty, joten keskustelu loppuu tähän.

. . . . . .

Iltapäivällä jatkoimme oman ryhmä kanssa:

Päivi ja Otto esittelivät yliopistosäädäntöä ja ohjeita: Yliopistolainsäädäntö

Yliopistolainsäädäntö/Päivin mindmap: http://bit.ly/2opglQy

Lotta kävi läpi lainsäädöntöä aiheesta ”Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja etiikka”:
Tasa-arvo, yhdenmukaisuus ja etiikka


Opettajan vala: http://bit.ly/2oYuM16


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti