1. Toimintani
rakentuu ammattikasvatuksen tietoperustalle.
-
Muokkaan pedagogista
käyttöteoriaani teoreettisesti perustellen.
-
Osaan perustella toimintaani
pedagogisesti.
Olen suorittanut kasvatustieteen abrobaturini
opiskeluaikanani 80-luvun puolessa välissä, yli 30 vuotta sitten. Rehellisesti
sanoen siitä ei voi kovin paljoa pedagogista tietämystä olla jäljellä, ja
vaikka olisikin, niin tieto olisi varmasti suurimmalta osin vanhentunut. Siihen
aikaan opetus taisi olla behavioristisen oppimiskäsityksen mukainen.
Näin ollen aloittaessa toukokuussa 2016 ammatillisen
opettajan pedagogiset opintoni Haaga-Heliassa en tiennyt pedagogisista
teorioista ja käytännöistä mitään. Onneksi kävin kurssin 2.1., vaikka ei olisi
ollut pakko, sillä tämän kurssin sisältö avasi oppimisen teorioita ja etenkin
sitä, miksi on tärkeää perehtyä teorioihin: niitä vasten käytäntöä pystyy
analysoimaan ja pystyy katsomaan kriittisesti omaa toimintaansa
opettajana/ohjaajana.
Olen kokenut, että opiskelun aikana ymmärrykseni on
laajentunut ja oppimiseen/opettamiseen liittyviä oivalluksia pumpsahtelee
pitkin matkaa. Onhan niitä toki tullut aiemminkin, mutta nyt niitä osaa nostaa
esille tietoisesti, kun on lukenut/kuullut taustalla olevista teorioista ja
näkemyksistä. Esimerkki pienestä arjen tilanteesta viime viikolla, jossa
pysähdyin hetkeksi miettimään, millä tavalla asian esittäisin opiskelijalle:
saksalaisen harjoittelijamme oli taittanut lähes 200-sivuista ohjekirjaa ja
olin näyttänyt hänelle, kuinka otsikot tulee tehdä käyttäen kappaletyylejä,
jotta niistä saa automaattisesti sisällysluettelot. Näytin siinä yhteydessä
myös sisällysluettelon luomisen tekniikan. Harjoittelijallemme oli kuitenkin jossain
vaiheessa tullut lipsahdus ja hän olikin ryhtynyt käyttämään väliotsaketyyliä
muuallakin. Työtä tarkistaessani ennen sisällysluettelon tekemistä huomasin
tapahtuneen ja pyysin harjoittelijamme paikalla ja sanoin, että haluan näyttää
tästä ohjekirjasta hänelle yhden asian siltä varalta, että hän joskus
tulevaisuudessa tulee taittamaan teosta, johon täytyy koota sisällysluettelo.
Kävimme asian läpi ja korostin, että tämä ei ole millään tavalla ongelma, itse
asiassa on parempi, että näin sattui oppimistilanteen takia. Nyt varmaankin
asia jäi tapahtuneen johdosta paremmin muistiin. Reflektoimme tapahtunutta.
Olen pyrkinyt noudattamaan positiivisen pedagogiikan ajatuksia ja nostamaan
esille harjoittelijoittemme vahvuuksia ja kannustamaan kokeiluissa ja omien
näkemyksien esiin tuonnissa. Taitoja on kehitettävä ja korjattavat kohdat
huomioitava, mutta senkin voi tehdä kannustavasti elämän ikäisen oppimisen
näkökohdasta, arvostavasti.
Pedagogisiin aineistoihin perehtymistä jatkan tietenkin myös
tästä eteenpäinkin opintojen jälkeen, sillä se on osa oman ammattitaidon
kehittämistä. Koska en toimi opetusalalla, eikä minulle ole opetusalan
työyhteisöä, minun on vaikeampaa päästä sisälle erilaisiin uusiin käytäntöihin.
Alalla käytävän keskustelun seuraaminen on myös tärkeää.
2. Toimintani
on eettisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti perusteltua.
-
Toimin opettajan työn
eettisten periaatteiden mukaisesti.
-
Edistän työssäni
ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
-
Tunnistan ja otan
toiminnassani huomioon työni taloudelliset ehdot ja vaikutukset.
Olen lukenut ajatuksella opettajan julkaisun ”opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet”. Opettajan eettisten periaatteiden taustalla olevat arvot ovat jo ihmisoikeuksiin kuuluvia arvoja, joita tulisi kaikkien ihmisten noudattaa yhteiskunnassa ja jotka ovat myös omia arvojani. Opettajan eettiset periaatteet on hyvin laaditut ja ovat perusperiaatteita opetustyössä. Niiden kanssa on helppo olla samaa mieltä.
3. Kehitän
osaamistani systemaattisesti arvioiden ja monipuolisesti dokumentoiden yhdessä
työelämän, opiskelijoiden ja kollegojen kanssa.
- Tunnistan ja määrittelen
kehittämisen kohteita.
-
Tuotan kehittämiskohteisiin
kokeilevia ratkaisuja myös teoreettisesti perustellen.
- Levitän kehittämistoiminnan
tuloksia opiskelija- ja työyhteisöissäni sekä verkostoissani.
Kurssimme ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja olen
tehnyt monimuotoisesti ja tavallaan kyseessä on ollut normaali elämä ja
työelämä, minkä varrella koen oppineeni asioita: lähijaksoilla luennoilla sekä
erilaisten tekniikoita ja alustoja käyttämällä, vertaisryhmässä lähijaksoilla keskustellen
ja yhteistyötä ja tehtäviä tehden, verkossa yhteistyötä tehden sekä
toiminnallisessa työpajassa, yksityisesti opiskellen ja tutkien, seuraten alan keskustelua
mediassa ja somessa, yhteistyössä oppilaitosten kanssa, joissa olen tehnyt
havaintoja ja ollut opetusharjoitteluita tekemässä, työkavereiden kanssa jne.
Tämä kaikki on ollut monipuolista osaamisen kehittämistä.
Etenkin opetusharjoitteluita tehdessäni oli helppo tunnistaa
kehityskohteita harjoitteluiden jälkiarvioinnin perusteella. Käydyt keskustelut
olivat todellakin hyödyllisiä. Jälkikäteen arvioiden opetusharjoitteluitteni kehittämiskohteitten
ratkaisujen teoreettiset perustelut ei ole minulla dokumentoitu oppimispäiväkirjaani
kovin selkeästi. Taisin katsoa siinä vaiheessa asioita hyvin konkreettisesti.
Toki taustalla on opintojen myötä omaksumani näkemykset.
On ollut luontevaa ottaa käyttöön opiskelujen myötä opittuja
ja havaittuja tekniikoita ja toimintatapoja. Näitä pystyn hyödyntämään
harjoittelijoittemme kanssa sekä työyhteisössäni. Mielenkiintoisia uusia
menetelmiä ovat olleet mm. toiminnalliset ja draamalliset opetusmenetelmät sekä
erilaisten digialustojen käyttö opetuksessa, joita voin joissain tietyissä
tilanteissa hyödyntää, esim. ryhmäytymisissä. Ensimmäinen opetusharjoitteluni
koski harjoittelijoiden perehdyttämistä ja siinä kehitelty perehdyttämisohjelma
on otettu työpaikallani käyttöön.
Verkostoni ammatillisissa oppilaitoksissa ovat laajentuneet,
koska opetushavainnointeja sekä -harjoitteluita tehdessäni olen tutustunut
moniin uusiin opettajiin, joiden kanssa on jatkossa helppo olla yhteydessä. Nyt
ammatillisen koulutuksen tutkinnot ovat muuttumassa ja työelämälähtöisyyttä
lisätään, minullekin on työni kannalta tärkeää pysyä tietoisena näistä
muutoksista. Tapasin mm. Stadin ammattiopistossa opettaja Riitta Helevän, joka
on ollut oppilaitoksensa edustajana ollut OPH:ssa asiantuntijana koskien
media-alan tutkinnon uudistamista ja on pitänyt omaa oppilaitostaan ajan
tasalla muutoksista. Häneltä sainkin hyödyllistä tietoa tulevasta muutoksesta.
Linkkejä media-alan perustutkinnosta:
ePerusteet (OPH:n palvelu, jossa kerrotaan tutkinnon rakentuminen ja tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset ja arviointiperusteet):
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/1954441/ops/rakenne
Stadin ammattiopiston juuri uudistetut verkkosivut: http://mediastadi.fi/
Materiaalia, jolla uutta tutkintoa on esitetty Stadin ammattiopiston omalle
henkilökunnalle:
4.
Käytän
ja kehitän oppimiskeskeisiä ohjaus-, opetus- ja arviointimenetelmiä yhdessä
työelämän, opiskelijoiden ja kollegojen kanssa.
- Toimintani suunnittelun
keskiössä on opiskelijoideni työelämässä tarvitsema osaaminen ja toiminta.
- Suunnittelen
opiskeluprosessit henkilökohtaistaen ja neuvotellen.
- Arvioin ja ohjaan
opiskelijoitani heidän osaamisensa pohjalta.
- Hallitsen ohjauksen,
opetuksen ja arvioinnin monikanavaisissa oppimisympäristöissä
Tämän kriteerin mukaan uskallan sanoa toimineeni tähänkin saakka harjoittelijoita ohjatessani sekä opettajien kanssa arviointia tehdessäni työpaikallani, mutta tietenkin olen nyt saanut aivan uusia eväitä opetus- ja ohjaustyön tekemiseen.
Koska uuden lainsäädännön myötä ammatillista opetus on
vieläkin enemmän siirtymässä työpaikoille ja näen sen merkityksellisyyden, on
ollut hyvä tutustua moniin uusiin Varian sekä Stadin ammattiopiston opettajiin,
joihin voin olla suoraan yhteydessä aina tarvittaessa ja tehdä yhteistyötä
oppilaitoksen kanssa.
5.
Kehitän
oppimisympäristöjä ja -prosesseja yhdessä työelämän, opiskelijoiden ja
kollegojen kanssa.
- Mahdollistan osaamisen
hankkimisen erilaisissa oppimisympäristöissä ja prosesseissa.
- Tuen opiskelijoideni
yksilöllisiä ja yhteisöllisiä opiskeluprosesseja.
- Käytän monipuolisesti
digitaalisia työvälineitä.
Olen aina pitänyt tärkeänä ottaa heti käyttöön uusi
tekniikoita ja se onkin arkipäivääni toimiessani markkinoinnissa ja
viestinnässä. Olen myös itse edelläkävijä uusien digitaalisten työvälineiden
käyttöönotossa. Ohjaan myös harjoittelijoitamme joko käyttämään erilaisia
digitaalisia työvälineitä tai sitten näytän heille niiden toimintaa, jos ei ole
sopivia töitä juuri harjoittelun aikaan.
Näiden opintojen aikana olen ilokseni saanut tietoa
monestakin minulle uudesta digitaalisesta työvälineestä, ohjelmasta tai
toiminnosta.
6. Kehitän
vuorovaikutustaitoja yhdessä opiskelijoiden kanssa erilaisissa
kulttuuriympäristöissä.
- Kohtaan opiskelijani hänen
omista lähtökohdistaan oppimisen eroavaisuudet huomioiden.
- Ohjaan opiskelu- ja
ryhmäprosesseja opiskelijoiden moninaiset kulttuuriset taustat huomioiden.
- Luon mahdollisuuksia
dialogille tavoitellen yhteistä ymmärrystä.
Tämä on myös ollut arkeani jo pitkään. Meillä on ollut
harjoittelussa erilaisista taustoista olevia opiskelijoita: muista
kulttuureista tulevia nuoria, vammaisia sekä myös eri vaiheissa olevia
opiskelijoita. Kaikki ovat olleet tavallisia nuoria, erilaisia persoonia
samalla tavalla kuin kuka tahansa meistä. Olen kokenut, että tässä asiassa
tiimimme on esimerkkinä muulle työyhteisöllemme.
7. Tiedän
ammatillista koulutusta ja työelämää koskevat säädökset ja noudatan niitä
työssäni.
- Osaan toteuttaa ja perustella
toimintaani koulutusalaani ohjaavien säädösten ja ohjeistusten sekä organisaation
strategioiden mukaisesti.
- Tunnen alan työehtosopimukset
ja toimin niiden mukaisesti.
Olemme opinnoissamme käyneet läpi koulutusalaamme koskevia lakeja ja säädöksiä ja olen niihin perehtynyt. Tiedän, mistä ne tarvittaessa löytää netistä. Lainsäädäntöhän muuttuu koko ajan. Seuraan aktiivisesti opetusalan lainsäädännön muutoksia koskevaa keskustelua mediassa.
8. Rakennan
yhteiskunnallisena vaikuttajana edellytyksiä tulevaisuuden ammatilliselle
koulutukselle.
- Osallistun koulutusta
koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun erilaisissa yhteisöissä ja medioissa.
- Tuon työhöni näkemyksiä
tulevaisuuden osaamisesta.
Olen somessa mukana opetusta koskevissa ryhmissä (mm. Oppimisen vallankumous, Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus, Yhdessä oppiminen, Oppimisen tulevaisuus). Seuraan oppimista ja koulutusta koskevaa mediakeskustelua ja osallistun siihen silloin kuin minulla on siihen annettavaa.
Seuraan Twitterissa myös oppimisen ja kasvatuksen
asiantuntijoita (esim. OAJ, OKM, Opetushallitus, Sanni Grahn- Laasonen,
koulutus.fi, Opetin.fi, Haaga-Helia, JAMK AOKK,
Tuon työelämän näkökulmaa yhteistyön kautta
oppilaitoksille parhaani mukaan.
9.
Ohjaan
opiskelijoita valmistumaan ja työllistymään sekä tuen heidän valmiuksiaan
yrittäjyyteen.
- Edistän opiskelijoiden
työllistymistä toisen palvelukseen tai omaan yritykseen.
-
Tuen opiskelijan
opiskeluprosesseja oppilaitoksen ja työpaikan ohjaussuunnitelman mukaisesti.
Harjoittelijoiden/työssäoppijoiden harjoittelut/työssäoppimiset
yrityksissä tehdään juuri siksi, että he saavat todellisia valmiuksia
työelämään, että he oppivat monenlaisia työelämän asioita: itse työtehtävien
lisäksi kommunikaatiota, vastuullisuutta, työntekijärooleista jne. Tästä
kaikesta kerron harjoittelun ohessa.
Annan harjoittelijoille tehtäväkokonaisuuksia, jotta he
saavat lisäeväitä toimia yrittäjänä. Tämä koskee esim. yhteydenpitoa
toimeksiantajiin, medioihin ja painotaloihin - he vastaavat kunkin työn koko
prosessista reaalimaailmassa.
Kirjoitan kullekin
opiskelijalle huolella työtodistuksen ja tarjoudun olemaan heille
suosittelijana työpaikkaa hakiessa. Kerron myös kaikille harjoittelijoillemme,
että jos vain ajattelevat, että työpaikkamme voisi heitä auttaa, niin kannattaa
ottaa yhteyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti