Perjantai
24.2.2017
Toisen asteen
koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun säädökset
Perjantaina purimme säädöstehtäviä. Nyt oli vuorossa toisen
asteen koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun säädökset ja ohjeistukset
(opintojakso 3.2. Uudistuva ammatillinen koulutus). Ryhmämme Eva (lukio) Tony
(näyttötutkinnot/ammatillinen aikuiskoulutus) ja Helena (ammatillinen koulutus) kävi ensiksi läpi toisen
asteen koulutuksen.Katso materiaali: Säädökset/toisen asteen koulutus
Katso materiaali: Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi toteutuu vuodesta 2018 alkaen.
Katsoa materiaali: toisen asteen ammatillisen koulun reformi 2018
Katsoa materiaali: toisen asteen ammatillisen koulun reformi 2018
Tämän jälkeen ryhmä Liisa, Pirjo ja Larisa kävi läpi
ammattikorkeakoulun säädöksiä.
Katso
materiaali: Säädökset/ammattikorkeakoulu
Helin tekemä
helmikuun lähijakson Adobe -kooste:
https://spark.adobe.com/page/01J1UjCQbdPaP/
Helmikuun lähijakso alkoi runomaratonilla, kukin kirjoitti
paperille neljä sanaa, jotka kuvasivat sen hetkistä fiilistä. Tämän jälkeen
muodostettiin kolme kolmen henkilön ryhmää, jotka tekivät kirjoittamistaan
sanoista, joita tuli yhteensä 12 per ryhmä runon. Täyte-/sidesanoja sai
tarvittaessa käyttää.
Iltaa jatkettiin perehtymällä ensin ammattikorkeakoulua
ohjaaviin säädöksiin ja ohjeistuksiin. Liisa, Pirjo ja Larisa olivat koonneet
hienon tietopaketin, joka on saatavissa Moodlessa.
Toisen asteen koulutuksen säädöksistä ja ohjeistuksista
esityksen pitivät Helena, Eva ja Tony. Vertailu lukion, ammatillisen
koulutuksen ja näyttötutkinto -muotoisen koulutuksen välillä oli myös hienosti
koottu, se oli erittäin valaiseva ja informatiivinen. Hallituksen esitys
ammatillisen koulutuksen reformista löytyy OPM:n sivustolta.
Lakiesitys on siis tulossa näillä näkymin eduskuntaan tämän
kevään aikana. Ryhmän esitykset löytyvät myöskin moodlesta
Suuri kiitos kaikille esittäjille, olitte tehneet
erinomaista työtä!
Lauantai 25.2.2017
Lauantaina koko vkl-opeopettajaporukkamme keskittyi teemaan
”Yrittäjäkasvatuksen kipinät” (opintojakso
1.2. uraohjaus).
Työskentelimme Open Space -menetelmällä, joka perustuu innostukseen ja vastuuseen. Siinä on tietyt lainalaisuudet ja roolit. Tämän jälkeen
kokoonnuimme Leirinuotioihin neljässä ryhmässä, joissa kävimme läpi käytyjä
keskusteluita ja kokemuksia. Lopuksi pidimme yhdessä loppuyhteenvedon
Tapahtumatorilla.
Katso pdf: Open Space
Olin täpinöissäni tämän tekniikan johdosta ja läksinkin
siihen suurin odotuksin. Menin ryhmätyötilaan aivan ensimmäisenä ja siihen
saapuikin iso ryhmä opiskelijakolleegoja. Jotka kaikki olivat keskenään samasta
ryhmästä. Hiukan hämmennyin, miksi näin, miksi heillä ei ollut halua hakea
keskusteluita uusien ihmisten kanssa. Sinänsä järjestyimme tehokkaasti ja
saimme aivan hyvän keskustelun aikaiseksi. Hetken kuluttua lähdinkin sitten
kiertämään eri ryhmiä. Lopuksi hiukan harmittelin, etten ottanut mehiläisen
roolia.
Kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen tekniikka.Yrittäjän kevytvarjostustehtävä
Oman yrittäjänvarjostustehtäväni tein jo elokuussa 2016. Itse asiassa haastattelin kahta yrittäjää, toinen on monipuolisen uran jälkeen oman yrityksen perustanut ja toinen on opiskelija, joka perusti yrityksen kesätöikseen, mutta onnistuneen kokemuksen jälkeen aikoo jatkaa yritystä myös myöhemminkin. Näistä kuitenkin kirjoitin raportiksi vain tämän ensimmäisen yrittäjyystarinan. Tämä toinen jäi minulle elämänkokemukseksi siitä, kuinka helppoa, tavallaan, yrityksen perustaminen on, kun sen tekee huolellisesti ja on tukiverkosto olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti