perjantai 14. huhtikuuta 2017

Helmikuun lähijakso 24.-25.2.2017 säädöksiä ja yrittäjäkasvatusta

Perjantai 24.2.2017


Toisen asteen koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun säädökset

Perjantaina purimme säädöstehtäviä. Nyt oli vuorossa toisen asteen koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun säädökset ja ohjeistukset (opintojakso 3.2. Uudistuva ammatillinen koulutus). Ryhmämme Eva (lukio) Tony (näyttötutkinnot/ammatillinen aikuiskoulutus) ja Helena (ammatillinen koulutus) kävi ensiksi läpi toisen asteen koulutuksen.

Katso materiaali: Säädökset/toisen asteen koulutus

Katso materiaali: Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi toteutuu vuodesta 2018 alkaen.
Katsoa materiaali: toisen asteen ammatillisen koulun reformi 2018
Tämän jälkeen ryhmä Liisa, Pirjo ja Larisa kävi läpi ammattikorkeakoulun säädöksiä.
Katso materiaali: Säädökset/ammattikorkeakoulu
 

Helin tekemä helmikuun lähijakson Adobe -kooste:

https://spark.adobe.com/page/01J1UjCQbdPaP/

Helmikuun lähijakso alkoi runomaratonilla, kukin kirjoitti paperille neljä sanaa, jotka kuvasivat sen hetkistä fiilistä. Tämän jälkeen muodostettiin kolme kolmen henkilön ryhmää, jotka tekivät kirjoittamistaan sanoista, joita tuli yhteensä 12 per ryhmä runon. Täyte-/sidesanoja sai tarvittaessa käyttää.
Iltaa jatkettiin perehtymällä ensin ammattikorkeakoulua ohjaaviin säädöksiin ja ohjeistuksiin. Liisa, Pirjo ja Larisa olivat koonneet hienon tietopaketin, joka on saatavissa Moodlessa.

Toisen asteen koulutuksen säädöksistä ja ohjeistuksista esityksen pitivät Helena, Eva ja Tony. Vertailu lukion, ammatillisen koulutuksen ja näyttötutkinto -muotoisen koulutuksen välillä oli myös hienosti koottu, se oli erittäin valaiseva ja informatiivinen. Hallituksen esitys ammatillisen koulutuksen reformista löytyy OPM:n sivustolta.
Lakiesitys on siis tulossa näillä näkymin eduskuntaan tämän kevään aikana. Ryhmän esitykset löytyvät myöskin moodlesta

Suuri kiitos kaikille esittäjille, olitte tehneet erinomaista työtä!

Lauantai 25.2.2017


Lauantaina koko vkl-opeopettajaporukkamme keskittyi teemaan ”Yrittäjäkasvatuksen kipinät” (opintojakso 1.2. uraohjaus).

Työskentelimme Open Space -menetelmällä, joka perustuu innostukseen ja vastuuseen. Siinä on tietyt lainalaisuudet ja roolit. Tämän jälkeen kokoonnuimme Leirinuotioihin neljässä ryhmässä, joissa kävimme läpi käytyjä keskusteluita ja kokemuksia. Lopuksi pidimme yhdessä loppuyhteenvedon Tapahtumatorilla.

Katso pdf: Open Space

Olin täpinöissäni tämän tekniikan johdosta ja läksinkin siihen suurin odotuksin. Menin ryhmätyötilaan aivan ensimmäisenä ja siihen saapuikin iso ryhmä opiskelijakolleegoja. Jotka kaikki olivat keskenään samasta ryhmästä. Hiukan hämmennyin, miksi näin, miksi heillä ei ollut halua hakea keskusteluita uusien ihmisten kanssa. Sinänsä järjestyimme tehokkaasti ja saimme aivan hyvän keskustelun aikaiseksi. Hetken kuluttua lähdinkin sitten kiertämään eri ryhmiä. Lopuksi hiukan harmittelin, etten ottanut mehiläisen roolia.
Kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen tekniikka.



Yrittäjän kevytvarjostustehtävä

Oman yrittäjänvarjostustehtäväni tein jo elokuussa 2016. Itse asiassa haastattelin kahta yrittäjää, toinen on monipuolisen uran jälkeen oman yrityksen perustanut ja toinen on opiskelija, joka perusti yrityksen kesätöikseen, mutta onnistuneen kokemuksen jälkeen aikoo jatkaa yritystä myös myöhemminkin. Näistä kuitenkin kirjoitin raportiksi vain tämän ensimmäisen yrittäjyystarinan. Tämä toinen jäi minulle elämänkokemukseksi siitä, kuinka helppoa, tavallaan, yrityksen perustaminen on, kun sen tekee huolellisesti ja on tukiverkosto olemassa.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti