Lähijakso pe 28.10.2016
-
Kuulumisten vaihto: postic-lapuille mitä kukin
on tehnyt opintojen eteen
-
A-Studio -ohjelma 2. asteen opiskelusta
17.10.2016; Tiina Immonen, Mercuria.
o
toiminnallisesti lahjakas nuori
o
korkea läpäisyprosentti ja keskeytysprosentti
o
positiivinen tapa toimia toimii paremmin kuin
sanktiot. ”Kun tuli kehuja, tuli motivaatiota.”
o
150/700 joustavassa opetuksessa
o
Opettaa ihmisiä, ei aineita
o
Keskustelua ammattikoulun haasteista
koulutustakuun takia.
Uusi laki ammatilliselle koulutukselle, löytyy OPH:n
sivuilta: Rahoituspohja tulee muuttumaan
->miten oppilaitokset valitsevat oppilaansa.
->miten oppilaitokset valitsevat oppilaansa.
Peilaa ja
palauta-kuunteluharjoitus ”Mitä on arviointi”
OHJE PEILAA JA PALAUTA KUUNTELUHARJOITUS
OHJE PEILAA JA PALAUTA KUUNTELUHARJOITUS
Fläpille: Mitä arviointi on 10-15 min. 10 min per sessio + 5
min havainnoitsija kertoo huomioista
Otto kertoo/Liisa kysyy:
-
Laadun varmistusta, kun läpäise pitäisi ainakin
osata nämä osaamistavoitteet. Arviointi niin, että pystyään testaaman asiat,
että todella osaavat - laadunvarmistus
-
1. toisto (sinun mielestä kulkee käsi kädessä)
-
arviointi ohjaa toimintaa, arviointi pitää rakentaa
niin, että se tukee asioita, joita toivotaan, että opiskelija tekee, että he
miettivät asioita ja osaa tekemisestä
-
2. Ymmärränkö oikein, että (nostamalla esille,
tiivistämällä)
-
Mitä pitää tehdä että saan kurssista vitosen.
Kaikki eivät ole tällaisia. Että tukee asioista, joita halutaan tehdä. Koko
kurssin aikana arviointia. Jos vain perinteinen tentti, tekevät vain kun
luetaan tenttiin.
-
3. Tarkoitus, että menee prosessin omaisesti
(tiivistäminen)
-
Arviointi on subjektiivista, ei ole objektiivisia
määrittelyitä. Matematiikassa voi sanoa, että meni oikein, muta yleensä
laajempia subjektiivisia kokonaisuuksia, mikä on hyvä/mikä on huono.
Subjektiivinen aspekti, mielipide.
-
4. Ymmärränkö oikein, että näin (tarkentamalla)
-
Oikeasti suhteessa, mikä on hyvä työ - tulee kokemuksen
kautta.
-
Lyhyesti motivoinnin kautta, arviointi on asia,
joka voi pilata tai voi tehdä opiskelijan päivän. Vaikuttaa opiskelijoiden
fiiliksiin.
-
5. Toistamalla: kertasi Oton asiat (kiteytetty)
Heli arvioinnista:
-
Feed Forward
-
Arvioinnin perusteet, onko oppija tietoinen,
mitä häneltä odotetaan - näillä kriteereillä pääset eteenpäin
-
Ohjaa toimintaa - onko latistavaa vai kannustavaa
-
Itsearviointi, miten tuetaan itsearvioinnin
taitoja
-
Jatkuva palaute
-
Oivallus, mikä auttaa oivallusta
-
Objektiivisuus/subjektiivisuus
HS 25.9. artikkeli: ”Lapsi
käyttää koulua” - voimaannuttava arviointi
Opetusharjoituksesta:
Pedagoginen käsikirjoitus, miten
edistää opiskelijan oppimista - käyttöteoriaOPH:n kriteerit
Lähijakso la 29.10.2016
-Koulutusjärjestelmäkaavio - netistä OKM koulutusjärjestelmä
MATERIAALI: ARVIOINTI AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA (Maiju)
-
ammatillinen peruskoulutus, ammatillinen
aikuiskoulutus
AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO
-
kotitehtävä: valitse alaa lähellä oleva perustutkinto.
tutki rakennetta, montako osaa on suoritettava, että saa tutkinnon suoritettua.
-
puhutaan tutkinnon perusteista, EI
opetussuunnitelmista!
-
Mikä taho tekee tutkinnon perusteet: tehdään
yhteistyössä 3-kantaisesti, työelämän edustajat 3-kantaisesti, opetushallitus koordinoi.
Koostuu työnantajien (= yrityksiä), työntekijöiden ja opetusalan edustajista (&
ammattiyhdistysliikkeet). Työelämän kanssa yhteistyössä tehty.
-
sähköisenä opetushallituksen sivulta
tutkintovaatimukset: perusteet netissä
-
Perehdy tutkinnon perusteisiin, että voit myydä
sitä opiskelijoille! Opiskelijoiden tulee tietää, että tietää, miten näyttö
tulee tehdä.
-
tutkinnon perusteet sekä arviointi tehdään
3-kantaisesti
-
Ammattiosaamisen näyttöjen kautta arviointi
AMMATILLINEN AIKUISKOULUTUS
-
Koulutuksen järjestäjän vastuulla on tutkinnon
järjestäminen, se järjestää arvioijat ja perehdyttää arvioijat
-
Osaamisen arvioinnista tekee päätöksen 3-kanta:
työelämä, opetusala, työntekijä. 2016v elokuussa muutos. Aikaisemmin teki
tutkintotoimikunta.
-
Tutkintotilaisuuksien kautta arviointi
OSAAMISEN LAADULLINEN ARVIOINTI- Arviointi, ei arvostelu, komppaava, luottamuksellinen
MATERIAALI: ARVIOINTIAMMATTIKORKEAKOULUSSA - Anne Muurinen
-
Olemassa tutkintosäännöt, joista löytyy
arviointiin liittyvät periaatteet
-
Kehittävä arviointi -opiskelijan kehittyminen
taustalla
-
Kurssista riippuen arviointi- käytäntöjä niin
monta kuin opettajaa. Esim. tutkintolautakunta arvioin konsertin musiikin
alalla, opettaja ei osallistu arviointiin. Opettaja osallistuu pienempi
hyväksytty/hylätty. Arviointi 5-portainen.
-
Osaamisperusteisuus on arvioinnin perusta
-
Ammatillisella puolella nykyisin käytetään
osaamispisteitä, mikä mahdollistaa yksilöllisen osaamispolun.
Ammattikorkeakouluissa opintopisteet.
-
Opetusharjoittelussa tutustukaa tutkintosääntöihin,
että pääsette arviointiin saakka.
-
Arviointi on opettajan ammattitaitoa, nämä
ohjeet ovat työvälineitä opettajille, jotka auttavat ja määrittelevät, mihin
tasoon opiskelijoiden tulee päästä. Opettajilla on paljon autonomiaa!
-
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkintosääntö
uusimpia
Diverse learners …
Ammatillinen koulutus = Vocational educationILTAPÄIVÄLLÄ INTO-VERTAISRYHMÄN YHTEISKEHITTELYN TYÖPAJA SEURASAARESSA
SUSAN OHLSSONIN MATERIAALI: VE IN AMERICA DIVERSITY
HELIN TEKEMÄ KOOSTE LOKAKUUN LÄHIJAKSOSTA
Kuvat: Heli Potinkara
HELIN TEKEMÄ KOOSTE LOKAKUUN LÄHIJAKSOSTA
Kuvat: Heli Potinkara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti