sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Lokakuun lähijakso 28.-29.10.16/Osaamisen ja oppimisen arviointi


Lähijakso pe 28.10.2016
-          Kuulumisten vaihto: postic-lapuille mitä kukin on tehnyt opintojen eteen
-          A-Studio -ohjelma 2. asteen opiskelusta 17.10.2016; Tiina Immonen, Mercuria.
o   toiminnallisesti lahjakas nuori
o   korkea läpäisyprosentti ja keskeytysprosentti
o   positiivinen tapa toimia toimii paremmin kuin sanktiot. ”Kun tuli kehuja, tuli motivaatiota.”
o   150/700 joustavassa opetuksessa
o   Opettaa ihmisiä, ei aineita
o   Keskustelua ammattikoulun haasteista koulutustakuun takia.

Uusi laki ammatilliselle koulutukselle, löytyy OPH:n sivuilta: Rahoituspohja tulee muuttumaan
->miten oppilaitokset valitsevat oppilaansa.

Peilaa ja palauta-kuunteluharjoitus ”Mitä on arviointi”
OHJE PEILAA JA PALAUTA KUUNTELUHARJOITUS
Fläpille: Mitä arviointi on 10-15 min. 10 min  per sessio + 5 min havainnoitsija kertoo huomioista
Otto kertoo/Liisa kysyy:
-          Laadun varmistusta, kun läpäise pitäisi ainakin osata nämä osaamistavoitteet. Arviointi niin, että pystyään testaaman asiat, että todella osaavat - laadunvarmistus
-          1. toisto (sinun mielestä kulkee käsi kädessä)
-          arviointi ohjaa toimintaa, arviointi pitää rakentaa niin, että se tukee asioita, joita toivotaan, että opiskelija tekee, että he miettivät asioita ja osaa tekemisestä
-          2. Ymmärränkö oikein, että (nostamalla esille, tiivistämällä)
-          Mitä pitää tehdä että saan kurssista vitosen. Kaikki eivät ole tällaisia. Että tukee asioista, joita halutaan tehdä. Koko kurssin aikana arviointia. Jos vain perinteinen tentti, tekevät vain kun luetaan tenttiin.
-          3. Tarkoitus, että menee prosessin omaisesti (tiivistäminen)
-          Arviointi on subjektiivista, ei ole objektiivisia määrittelyitä. Matematiikassa voi sanoa, että meni oikein, muta yleensä laajempia subjektiivisia kokonaisuuksia, mikä on hyvä/mikä on huono. Subjektiivinen aspekti, mielipide.
-          4. Ymmärränkö oikein, että näin (tarkentamalla)
-          Oikeasti suhteessa, mikä on hyvä työ - tulee kokemuksen kautta.
-          Lyhyesti motivoinnin kautta, arviointi on asia, joka voi pilata tai voi tehdä opiskelijan päivän. Vaikuttaa opiskelijoiden fiiliksiin.
-          5. Toistamalla: kertasi Oton asiat (kiteytetty)
Heli arvioinnista:
-          Feed Forward
-          Arvioinnin perusteet, onko oppija tietoinen, mitä häneltä odotetaan - näillä kriteereillä pääset eteenpäin
-          Ohjaa toimintaa - onko latistavaa vai kannustavaa
-          Itsearviointi, miten tuetaan itsearvioinnin taitoja
-          Jatkuva palaute
-          Oivallus, mikä auttaa oivallusta
-          Objektiivisuus/subjektiivisuus
HS 25.9. artikkeli: ”Lapsi käyttää koulua” - voimaannuttava arviointi
Opetusharjoituksesta:  Pedagoginen käsikirjoitus, miten edistää opiskelijan oppimista - käyttöteoria
OPH:n kriteerit

Lähijakso la 29.10.2016


-Koulutusjärjestelmäkaavio - netistä OKM koulutusjärjestelmä


MATERIAALI: ARVIOINTI AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA (Maiju)
-          ammatillinen peruskoulutus, ammatillinen aikuiskoulutus
AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO
-          kotitehtävä: valitse alaa lähellä oleva perustutkinto. tutki rakennetta, montako osaa on suoritettava, että saa tutkinnon suoritettua.
-          puhutaan tutkinnon perusteista, EI opetussuunnitelmista!
-          Mikä taho tekee tutkinnon perusteet: tehdään yhteistyössä 3-kantaisesti, työelämän edustajat 3-kantaisesti, opetushallitus koordinoi. Koostuu työnantajien (= yrityksiä), työntekijöiden ja opetusalan edustajista (& ammattiyhdistysliikkeet). Työelämän kanssa yhteistyössä tehty.
-          sähköisenä opetushallituksen sivulta tutkintovaatimukset: perusteet netissä
-          Perehdy tutkinnon perusteisiin, että voit myydä sitä opiskelijoille! Opiskelijoiden tulee tietää, että tietää, miten näyttö tulee tehdä.
-          tutkinnon perusteet sekä arviointi tehdään 3-kantaisesti
-          Ammattiosaamisen näyttöjen kautta arviointi
AMMATILLINEN AIKUISKOULUTUS
-          Koulutuksen järjestäjän vastuulla on tutkinnon järjestäminen, se järjestää arvioijat ja perehdyttää arvioijat
-          Osaamisen arvioinnista tekee päätöksen 3-kanta: työelämä, opetusala, työntekijä. 2016v elokuussa muutos. Aikaisemmin teki tutkintotoimikunta.
-          Tutkintotilaisuuksien kautta arviointi
OSAAMISEN LAADULLINEN ARVIOINTI
-          Arviointi, ei arvostelu, komppaava, luottamuksellinen

MATERIAALI: ARVIOINTIAMMATTIKORKEAKOULUSSA - Anne Muurinen


-          Olemassa tutkintosäännöt, joista löytyy arviointiin liittyvät periaatteet
-          Kehittävä arviointi -opiskelijan kehittyminen taustalla
-          Kurssista riippuen arviointi- käytäntöjä niin monta kuin opettajaa. Esim. tutkintolautakunta arvioin konsertin musiikin alalla, opettaja ei osallistu arviointiin. Opettaja osallistuu pienempi hyväksytty/hylätty. Arviointi 5-portainen.
-          Osaamisperusteisuus on arvioinnin perusta
-          Ammatillisella puolella nykyisin käytetään osaamispisteitä, mikä mahdollistaa yksilöllisen osaamispolun. Ammattikorkeakouluissa opintopisteet.
-          Opetusharjoittelussa tutustukaa tutkintosääntöihin, että pääsette arviointiin saakka.
-          Arviointi on opettajan ammattitaitoa, nämä ohjeet ovat työvälineitä opettajille, jotka auttavat ja määrittelevät, mihin tasoon opiskelijoiden tulee päästä. Opettajilla on paljon autonomiaa!
-          Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkintosääntö uusimpia
Diverse learners …
Ammatillinen koulutus = Vocational educationILTAPÄIVÄLLÄ INTO-VERTAISRYHMÄN YHTEISKEHITTELYN TYÖPAJA SEURASAARESSA

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti