Pedagogiset opinnot alkoivat toukokuussa lähipäivillä, joita on tähän mennessä ollut kolmet. Ne kaikki ovat olleet tätä opiskelua ajatellen niin merkityksellisiä, että päätinkin koota niistä tänne osaamiskansiooni ydinasioita, oivalluksia, fiiliksiä, dokumentteja ja muuta sekalaista, että jäävät opintojakson jälkeenkin talteen.
Aivan aluksi kokoonnuimme kaikki Haaga-Helian viikonloppujaksolaiset (noin 70 henkeä) tervetuliaistilaisuuteen nautittuamme meille tarjotut kahvit ija sämpylät. Kuulimme perusasioita oppilaitoksestamme (mm. että yksityisomisteinen, kolmen säätiön omistama) ja että meidän ryhmämme lähtee opiskelemaan ensimmäisenä ryhmänä uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Kehittymisohjelmamme lähtökohdat ovat 1) tutkiva kehittäminen - mm. osaamisen ja oppimisen asiantuntijuus 2) sivistys - mm. yhteisöllisyys, aktiivisuus, totuudellisuuden tavoittaminen 3) ammattikasvatus - teemoja mm. ammattiin oppiminen, opetus ja ohjaus, ammatillinen kasvu elinikäisenä prosessina, työ n kautta tapahtuva sosiaalistuminen työyhteisöön, yrittäjyyteen, ammattiin ja yhteiskuntaan.
Nämä opinnot suoritettuamme olemme oikeutettuja käyttämään virallista nimikettä AmO. Ammatillisen opettajankoulutuksen opinnot on kehittymisohjelma.
Yhteisen tilaisuuden jälkeen hajaannuimme omien ohjaajiemme vetämiin ryhmiin. Ohjaajia on tällä koko ryhmällä 5. Oma Helin ohjaama ryhmämme on ilahduttavan pieni, vain 10 henkeä. Se on oikeasti hyvä koko, näin keskustelu on sujuvaa. Tutustuimme ja kerroimme kukin lähtökohdistamme ja orientoiduimme opiskeluihin. Jakaannuimme ensimmäisen opiskeluillan päätteeksi vielä kahteen 5 hengen vertaisryhmään, joissa toimimme toistemme kehittymistehtävien toteuttamisen ja arvioinnin tukena.
Seuraavana aamuna jatkoimme omissa vertaisryhmissämme laatimalla yhteisen toimintasuunnitelman ja valitsemalla nimen ryhmällemme. Vertaisryhmäni valitsi nimeksi "Umpihanki" Aaro Hellaakosken runon säkeen mukaan: "Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki." Toimintasuunnitelmamme löytyy tästä linkistä: umpihanki_toimintasuunnitelma
Opintopäivämme jatkui sitten koko ryhmämme tutustuessa ammatillisen opettajan osaamisen kriteereihin. Valitsimme ryhmissä kolme puhuttelevinta kriteeriä ja kävimme niiden pohjalta yhteisen keskustelun
Orientoiduimme myös tarkemmin opintoihimme Helin asiarungon mukaan: orientaatio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti